Barnmorskeupproret

I barnmorskeupproret samlas barnmorskor för att kräva förutsättningar för en trygg och säker vård som bottnar i forskning och beprövad erfarenhet.

Barnmorskeupproret drog igång hösten 2012. Mycket erfarna barnmorskor larmade om omänskliga arbetsvillkor och den ohållbara arbetsmiljön som gjorde att de inte kunde garantera patientsäkerheten. Vårdförbundet såg förtvivlan i barnmorskornas inlägg på sociala medier. Barnmorskan Eva Nordlund, som också är förtroendevald i Vårdförbundet och idag vice ordförande i Barnmorskeförbundet, startade en sluten Facebookgrupp.

Vill ha förutsättningar att bedriva en trygg och säker vård

Det ledde till att förbundet bjöd in till en öppen diskussion om läget där vi gjorde en gemensam analys. De kanaler som finns till förfogande, det vill säga samverkansgrupper och liknande hade hanterat den pressade situationen men utan resultat i form av minskad belastning eller ökad samordning.

Nu var det helt enkelt nog! Barnmorskemedlemmar, Vårdförbundet och Stockholms barnmorskesällskap har sedan dess arbetat intensivt tillsammans för att barnmorskor ska få förutsättningar att bedriva en trygg och säker vård.

Gilla barnmorskorna på facebook.

Barnmorskeupproret i media

Här är ett urval av tillfällen som medlemmar engagerade i barnmorskeupproret har lyft frågan i media.

Situationen inför sommaren 2016

Nedan kan du titta på ett klipp från SVT Gomorron Sverige där Gunilla George från Vårdförbundet och minister Gabriel Wikström medverkar i samtal om krisen i förlossningsvården. Situationen både för de födande kvinnorna och barnmorskorna är pressad inför sommaren 2016.