Internationella yrkesdagar

Det finns en internationell yrkesdag som uppmärksammar dig som barnmorska, biomedicinsk analytiker, röntgensjuksköterska och sjuksköterska. Det är inte mer än rätt: ditt yrke förtjänar att hyllas. Vårdförbundet vill på denna årligt återkommande dag självklart passa på att synliggöra våra viktiga yrken och den kunskap som vi tillför vården och samhället. Om du vill kan du också vara med och bidra.

När yrkesdagarna infaller är Vårdförbundet med och uppmärksammar dem på arbetsplatser, i sociala medier och i annan kommunikation. Vi tycker det är viktigt att både lyfta fram alla som arbetar i respektive yrke och att använda dagen till att marknadsföra specifika yrkesfrågor.

Relaterad information

De internationella yrkesdagarna infaller:
• 15 april: Biomedicinska analytikerdagen

• 5 maj: Barnmorskedagen

• 12 maj: Sjuksköterskedagen

• 8 november: Röntgensjuksköterskedagen

Du kan vara med

Du som medlem kan också vara med och bidra genom att lokalt informera allmänheten och kollegor om vilka vi är och vad vi gör. Här finns tips och inspiration på hur ni kan uppmärksamma ert yrke på just er arbetsplats.

Nytt 2016: Affisch och tipsrunda

Nytt för 2016 är en affisch som kan användas för att bjuda in till ett firande och en tipsrunda om respektive yrke. Nedan hittar du materialet för sjuksköterskor, barnmorskor och biomedicinska analytiker.

Affischen är en Word-mall som du ska skriva ut och sedan skriva egen text i. Tipsrundan är i pdf-format och kan användas både gentemot kollegor inom andra yrken och allmänhet, till exempel i ett fikarum eller utanför en arbetsplats.

Röntgensjuksköterska - nu närmast i tid 8 november!

Biomedicinsk analytiker:

Barnmorska:

Sjuksköterska:

Se till att ni syns på sociala medier

Skriv, fota, filma och berätta om ditt viktiga yrke i sociala medier. Var stolt! Tagga gärna med #minyrkesdag så kan vi se hur ni firar runtom i landet.

Sätt upp posters

Beställ eller ladda ner posters till respektive yrkesdag i medlemsbutiken. Logga in på vår webbplats och besök butiken här: Medlemsbutiken.

I medlemsbutiken hittar du sedan alla posters genom att söka på "affisch".

Bjud på tårta

Alla behöver ta rast någon gång under sin arbetsdag och att fira yrkesdagen med fika är alltid uppskattat. Alla lokalavdelningar firar på olika sätt. Tänk på att stämma av med din lokalavdelning i god tid om du vill köpa in tårtor så att de har budget och du kan få ersättning för inköpet.

Om ni vill göra tårtorna extra festliga så har vi tagit fram tårttryck för respektive yrke. Tårttrycken hittar du som pdf i Medlemsbutiken. Sök på "tårttryck".

Bjud in andra professioner och kollegor

För att visa upp ditt yrke och kanske berätta för dina kollegor inom andra professioner om ditt yrke kan du bjuda på fika.

Bjud in till studiebesök

Bjud in vissa grupper, exempelvis skolklasser, till studiebesök och berätta och visa vad ni gör och svara på frågor och funderingar.

Öppet hus

Öppna upp och visa er verksamhet, eller en del av er verksamhet, för allmänheten. Lyft ett gott exempel eller en intressant händelse.

Kontakta lokal press

Berätta om yrkesdagen och vad ni planerar att göra. Bjud in dem till era aktiviteter, eller be om att få komma till dem och berätta.

Håll ett föredrag

Bjud in en politiker, en yrkesverksam, en forskare eller någon annan person för att tala om ett aktuellt ämne.

Exempel på teman kan vara löner, löneförhandling, arbetsmiljö, hälsa, omsorg, förbättringar i verksamheten. Vilken är er viktigaste lokala fråga nu? Vad vill medlemmarna på er arbetsplats diskutera eller veta mer om?

Bjud in till "Gå en dag i mina skor"

Ta tillfället i akt när ni ses att diskutera vilken lokal politiker ni skulle vilja bjuda in att gå en dag i era skor, bokstavligt talat. Beställ skorna, gratis för dig som är medlem, från Vårdförbundet och lämna över dem personligen eller posta dem till en utvald person som har inflytande över vården där du arbetar. Boka en dag för verklighetsbesök och bjud gärna in media när mötet äger rum. Här kan du läsa mer om Gå en dag i mina skor. Just nu är skorna slut i Medlemsbutiken

Anordna en temakväll

Visa en film inom ett specifikt tema, bjud på något att äta, ha en diskussion kring ämnet.

Arrangera en tävling

Enkla tävlingar med något litet att vinna är alltid populära. Pris kan vara till exempel en profilprodukt.

Sprid information

Du kan till exempel dela ut en folder och växla några ord med allmänheten om ditt yrke vid entrén och andra platser där allmänheten rör sig. Du kan tillsammans med dina kollegor dela upp er i 15-minuterspass under någon eller några timmar under dagen. Ladda ner foldrar i Medlemsbutiken.

Kontakta din lokala avdelning

Vårdförbundet lokala avdelning kan ge dig tips, råd och stöd om du vill arrangera något av ovanstående på din arbetsplats. Prata med de förtroendevalda på din arbetsplats eller kontakta din lokala avdelning direkt.

Har du fler tips och idéer?

Mejla oss gärna på webb@vardforbundet.se.