Hälsosam arbetstid i 24/7 verksamhet

Motion av Jelena Smirnova, Kerstin Erlandsson, Marion Vaeggemose, Johan Bäckander till kongress 2018.

Vi är många sjuksköterskor i 24/7-verksamhet som upplever vår arbetssituation som stressig med oerhört korta perioder för återhämtning, då vi arbetar kväll/dag/natt, och varannan helg. Flertalet sjuksköterskor upplever en mycket dålig nattsömn då vi jobbar kväll/dag (C, A turer). När man slutar kl.22.00 och börjar nästa dagen kl.06.30 finns inte utrymme för 8 timmars sömn, vägen till och från jobbet tar för de flesta ca en timme minst både till och från jobbet, vilket leder till att man har i bästa fall bara 5-6 timmar kvar att sova. Många behöver sova minst 7-9 timmar för att må bra och känna sig utvilad.

Varannan vecka i samband med helgarbete tvingas vi lägga 6 dagars arbetsvecka och varannan vecka kan man lyckas komma ner i 4 dagar, vid ledig helg + eventuellt en ledig dag mitt i veckan, för att få ihop schemat. Att aldrig kunna se fram emot längre ledigheter i samband med röda dagar är också det en stressande faktor. Man hinner inte vila upp sig den enda lediga dagen man har för då måste man pyssla i hemmet, umgås med familjen, göra matlådor, städa etcetera.

Vore bra att skaffa fungerande scheman genom att undvika C-A turer och erbjuda arbetsturer där man får minst 8 timmarssömn mellan arbetsdagar samt tiden utöver att kunna åka till och från jobbet oavsett var man bor.

En stabil dygnsrytm underlättar för sömnen och ger möjlighet till rutiner. Eftersom man slipper C-A slipper man eftermiddagströttheten som infinner sig efter A-turen. Man får mer energi, dels genom bättre sömn men även genom att man kan ha rutiner. Genom bättre återhämtning kan man ge patientsäker vård. Flera lediga dagar sammanhängande för återhämtning genom arbetstidsförkortning som många vill ha i 24/7 verksamheten.

Yrkande

Jag/vi föreslår kongressen besluta
att Vårdförbund jobbar för att skaffa fungerande schema med 8 timmarssömn mellan arbetsdagar.

att ta bort brytpunkter om det gör omöjligt för oss att kunna lägga hälsosam schema.

att införa arbetstidsförkortning i 24/7 verksamheten som underlättar schemaläggning och som ger utrymmer för 8 timmars sömn varje dag.

att Vårdförbund jobbar för att få bort C-A turer där det finns risk för sömnbrist hos personalen.