Öppet brev till befolkningen.

Så vill vi rädda sjukvården - läs mer

Superhjältar. Så kallades våra medlemmar under pandemin. Då utlovades bättre arbetsmiljö, högre lön och rimliga villkor för att få personalen att stanna.

Det var då. Sedan dess har inget hänt.

Nu ökar köerna och människor dör i väntan på vård. Det sker nedskärningar runt om i landet - beslutade av politiker. Vi har akut personalbrist och en alltmer ohållbar arbetsbelastning.

Ansvariga politiker har lappat och lagat en allt trasigare sjukvård som byggt på att vi alltid ställer upp. Att vi stannar kvar efter arbetstid, jobbar sex av sju dagar i veckan och avstår vår semester. Förra året jobbade vi tre miljoner timmar övertid. Nästan var tredje arbetar deltid, många för att orka. Fyra av tio unga tror inte att de kommer stanna i yrket.  Det finns ett systemfel.

Vi är där när dina barn föds, vi vårdar din familjemedlem när du sover och vi håller dig i handen den dagen du dör. Vi älskar våra jobb, men nu är det nog.

Vi vill ha kortare arbetstid för att orka jobba heltid ett helt yrkesliv. 40-timmarsveckan är en norm satt för kontorsarbete. Vi kan inte ta en kaffepaus, stänga ner datorn klockan 17 eller jobba hemma.  Ytterst handlar våra krav om att rädda svensk sjukvård. Tyvärr har politikerna i Sveriges kommuner och regioner under en hel avtalsrörelse sagt blankt nej till våra fullt rimliga krav.

Den 4 juni gick våra första medlemmar ut i strejk. Den 11 juni följde en andra våg. Strejk är ett kraftfullt verktyg i en konflikt. Det sänder en tydlig signal att det är nog nu – och att vi inte längre tänker betala med vår egen eller din hälsa.

Vi kommer alltid, alltid ta ansvar för den patient vi har framför oss. Men - det yttersta ansvaret för att det finns en fungerande vård ligger hos dina kommun- och regionpolitiker. De har makten att lösa konflikten.

Vi strejkar för dig. Vi vill kunna vara där för dig genom livet när du behöver det. Nu behöver vi ditt stöd.

Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet – 114 000 barnmorskor, biomedicinska analytiker, röntgensjuksköterskor och sjuksköterskor.

Öppet brev till befolkningen – så som det såg ut i dagspress

Vår strejk är din strejk (pdf)

Så vill vi rädda sjukvården - läs mer