Styrkan i kollektivet

Tillsammans förbättrar vi vårdens arbetsvillkor. Sök upp den förtroendevalda på din arbetsplats för att hitta gemensamma argument och lösningar.

Nu går vi in i blöta november och vi är nog många som börjar känna av mörkret, långa arbetspass och envisa förkylningar. Kanske är det lite extra motigt att kliva ur sängen. Eller som sjuksköterskestudenten Bassam säger i vår 40-årsjubileumsfilm (som du hittar här): "Det är de tio första minuterna som är de värsta på morgonen, men sedan vaknar man upp." Jag vill uppmuntra dig att se filmen – där hyllar vi alla medlemmar under parollen Vi är vården.

För det är du och dina kollegor som är vården. Ni har ett enormt ansvar! För patienter, anhöriga, kolleger och inte minst – gentemot er själva. Jag tog nyligen i ett Facebook-inlägg upp frågan om vilket ansvar vi från yrkeskåren har för att arbetsvillkoren ser ut som de gör. Jag resonerade kring dagens situation med flyttade sommarsemestrar och treskift som norm i anställningsavtal. Hur ska de negativa konsekvenserna bli tydliga för arbetsgivaren och för samhället, när vi alltid ställer upp, räddar situationen och löser problemet? Här behöver vi hjälpas åt att synliggöra det som brister, men också att lyfta och sprida goda exempel.

Givetvis är arbetsmiljön och förhållandena på arbetsplatsen ytterst arbetsgivarens ansvar. Vårdförbundets uppgift är bevaka dina och alla andra medlemmars intressen i den allt tuffare vårdvardagen. Det är det vi jobbar med, varje dag. För alla sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor behöver vi stå starka tillsammans och organisera oss. Ta kontakt med förtroendevalda på din arbetsplats för att hitta gemensamma argument och lösningar kring hur vi som kollektiv kan arbeta tillsammans för att förbättra vårdens arbetsvillkor.

Du är högutbildad, högpresterande och du har ett av de viktigaste yrken som finns. Du har en enorm potential att utveckla vården, med patienten i fokus. Vårdförbundet arbetar för att alla våra medlemmar ska få lika goda förutsättningar som årets vinnare av Vårdförbundspriset, Joachim Eckerström, och Årets Vårdchef, Victoria Bruun. Det är när du, liksom Joachim och Victoria, får utrymme för reflektion i vardagen och rätt stöd, som de nya idéerna kan komma fram. Om du är fysiskt och mentalt utmattad av övertidsarbete, flyttad semester, uteblivna raster och långa treskiftspass, finns såklart inte kraft kvar till nytänkande. Låt oss därför stå enade i vårt gemensamma arbete med att utveckla både vården och villkoren, så att du får rätt förutsättningar att ge en god och säker vård och där din kunskap värderas rätt.

Våra medlemmars professionalism, engagemang och hjärta upphör aldrig att imponera på mig. Ni gör en otrolig arbetsinsats, varje dag, varje natt, över hela landet. Utan er stannar vård-Sverige.