Åtgärder för dig

I coronakrisen riktar vi allt medias strålkastarljus mot Vårdförbundets medlemmar, som äntligen får uppskattning - och snabb handling från politiken.

Efter att ha gjort tuffa arbetspass är det många som behöver stänga av nyheter och sociala medier för att få vila och återhämtning. Du kan lita på mig när jag säger: Vi syns mer än någonsin, för dig! Vårdförbundet aldrig varit med så mycket i tv, radio och tidningar som nu under den pågående coronapandemin. Jag har gjort flera intervjuer varje dag sedan den här märkliga krisen började - via videolänk, via telefon och flera gånger har tv-kamerorna fått komma hem till min trädgård. Coronakrisen är givetvis hemsk, men plötsligt har vi allmänhetens fokus och därmed maktens öron. Jag lägger en stor del av min vakna tid på att lyfta era röster i media.

Vi pratar med ministrar och myndigheter flera gånger i veckan och just nu går det fort från krav till åtgärd. Några saker som Vårdförbundet bidragit till: Extrapengar har tillförs vården från regeringen, karensavdraget togs bort, krav på läkarintyg vid sjukskrivning likaså. Staten har plockat hem ansvaret för sjukvårdsmaterial och skyddsutrustning från regionerna, på vår uppmaning. CSN-reglerna ändrades så att studenter inom vården kan arbeta extra utan att bli återbetalningsskyldiga. Vi har krävt förstärkning av företagshälsovården för att ge medlemmar utökat stöd och att förmånsbeskattning av ”fri” parkering tas bort för er. I Stockholm har vi förmått regionledningen och SKR att aktivera krislägesavtalet, så att medlemmar får skäligt betalt för sin omfattande övertid. Vi har krävt en bättre arbetsskadeförsäkring som fullt ut kompenserar för förlust av inkomst eller andra skador på grund av coronaviruset. Det har regeringen hörsammat och utfärdat löften om lösning och nästa steg är att säkra detta i kollektivavtal med SKR. Nu har vi en lista på andra problem vi ska fixa, där bättre förutsättningar för dig som arbetar inom den kommunala vården är absolut kritiskt. Även din sommarsemester är givetvis en viktig stridsfråga som kommer att kräva mycket av oss som förbund.

Samtidigt ska du klara arbetsdagen, fysiskt och psykiskt, i denna tuffa situation. Mitt tips till dig är att föra en enkel ”dagbok” i mobilen, i skrift eller med röstinspelning, för att dokumentera hur du har det på ditt arbete i denna extrema tid. Fick jag korrekt utrustning? Har jag blivit testad? Fick jag sår eller märken av masken som bör fotas? Hur mår jag psykiskt och fysiskt? Det är viktigt att dokumentera, för det kommer en tid efter covid-19.

Vi kämpar med dig i detta. Kolla på vardforbundet.se, följ oss på Facebook, Instagram och hör av dig till Vårdförbundet direkt på 0771 420 420 för individuellt stöd - vi har biffat upp bemanningen för att rådge dig och alla de kolleger som nu blivit medlemmar i förbundet. Aldrig har så många gått med i facket som nu och aldrig har så många sökt till utbildningarna. Tillsammans står vi starka!