Vilken var Almedalens stora vårdsnackis?

Torsdagen den 7 juli samlades politiker och personer från organisationer som är aktiva i hälso- och sjukvård för en gemensam debatt om vilka vårdfrågor som varit hetast under Almedalen i år.

Det var en mycket uppsluppen stämning i tältet där debatten skulle hållas. Intresset var stort och många ville både komma till tals och höra vad som var hetast inom vårdfrågorna i Almedalen i år. Debatten samlade också ihop goda förslag som kommit under veckan och vad som kommer vara fokus i höst.

Digitaliseringen hetast

Det rådde enighet om att digitaliseringen i vården var en  stor snackis. Det var många evenemang på ämnet och flera tunga rapporter som släppts och debatterats under veckan. Det kan därför verka som att alla är överens om att digitalisering är en viktig samhällsfråga, men flera frågade sig när det blir det verklighet i praktiken.

Flera efterlyste också närvaro från Datainspektionen som ses som en viktig aktör i sammanhanget eftrsom de kan står för både försiktighet men också vara ett hinder i framstegen.

I anslutning till samtalet om digitalisering i vården lyfte Ann Johansson, vice ordförande Vårdförbundet, även perspektivet om den pålästa patienten.

- Den som har sina egna hälsoappar och kommer för att prata om sina egna värden. Det är vårdorganisationen inte helt förberedd på, sa hon.

Spaning om personcentrering

Under veckan har personcentrerad vård varit uppe i fler olika sammanhang.

- Äntligen har vi fått upp personcentrerad vård på agendan, sade Ann Johansson. Gabriel Wikström har nämnt begreppet i ett flertal seminarier under Almedalen är ett tydligt tecken för oss, sa hon.

Åsa Himmelsköld, Sveriges kommuner och landsting, höll med och tipsade om Vårdförbundets material om personcentrerad vård.

Vad saknades i Almedalsdebatten?

Från både Vårdförbundet och Fysioterapeuterna hördes röster om att vi borde tala mer om hälsa. Stefan Jutterdal, ordförande Fysioterapeuterna betonade frågan.

- Hellre hälsovinster än andra vinster, sa han.

Kostnaderna för ohälsa i Sverige är så mycket större än det som syns bara i sjuk- och hälsovården. Vårdförbundet ser att vården behöver lyssna mer på vårdpersonalen för att få till en säkrare vård.

Ann Johansson lyfte frågan om att kommunal vård under debatten.

-Det har helt saknats en debatt om vård i kommunal regi, sa hon.

Under nästa Almedalvecka hoppades deltagarna på mer diskussioner kring:

• hälsa och ohälsa
  • patientinflytande
  • kultur för innovation i hälsovården
  • sammanhållen hälsovård för multisjuka
  • hur vi ställer om ledningen av sjukvården till ett kontinuerligt lärande
  • regionaliseringen

Under debatten twittrades det livligt på #varddebatten. Diskussionen dokumenterades av värden Roche som kommer att dela med sig av ett redigerat klipp med höjdpunkterna på sin webbplats.

Medverkande:

- Lennart Persson, moderator
- Ann Johansson, Vårdförbundet
- Heidi Stensmyren, Läkarförbundet
- Åsa Himmelsköld, SKL, Sektionen Vård och Omsorg
- Margareta Haag, Nätverket mot cancer
- Anders Ekholm, Institutet för Framtidsstudier
- Hans Winberg, Leading Health Care
- Daniel Forslund, SLL
- Robert Winroth, VLL
- Stefan Larsson, BCG
- Ella Bohlin, (KD)
- Penilla Gunther, (KD)
- Anna Starbrink, (L)
- Stefan Jutterdal, Fysioterapeuterna

Fler personer fanns runt diskussionborden.