Vårdförbundets kommentar till DNs granskning

Vårdförbundet har tagit del av Dagens Nyheters artikelserie om hur patienter väljer bort vårdpersonal som inte är etniskt svensk. Det är en viktig granskning och något vi i Vårdförbundet känner igen. Diskriminering av medarbetare i hälso- och sjukvården är oacceptabelt, liksom hot och våld, och arbetsgivarna måste göra mer för att motverka detta.

Varje dag går välutbildad vårdpersonal till jobbet i syfte att lindra, bota och hjälpa den som blivit sjuk. Det är arbetsgivaren som ska säkerställa att den person som de har anställt har rätt kompetens för sina arbetsuppgifter, både språkligt och professionellt. Därför är det orimligt att vissa arbetsgivare verkar tillåta patienter att välja bort kunniga medarbetare på grund av deras hudfärg eller namn, istället för att stå upp för att samtliga deras anställda har den kompetens som patienten behöver för att få hjälp.

Vården är en grundläggande och viktig samhällsfunktion och vi behöver varenda en som tagit sig tiden att utbilda sig till vårdens livsviktiga yrken. De är tyvärr ofta för få idag, vilket vi blivit varse inte minst under pandemin. För att vända den utvecklingen krävs många saker – en är att aldrig tillåta rasism eller diskriminering mot personal.

Sineva Ribeiro, ordförande