Vårdförbundet tog emot hockeypris för medlemmarnas kamp mot covid-19

Den 8 maj tog förtroendevalda och medlemmar emot Svensk ishockeys centralorganisatitons (SICO) pris för mest värdefulla spelare. Stefan Liv Memorial Trophy säsongen 19/20 tillägnas alla sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor som jobbar i fronten under den pågående pandemin.

På grund av coronapandemin har har säsongen 19/20 SM-slutspel ställts in, därför delas inte Stefan Liv Memorial Trophy ut till hockeyspelare utan istället går priset till kämparna inom vården. Prisutdelare var Jacob Josefsson och Dick Axelsson.

- Allt fler får upp ögonen för att en lyckad behandling och en friskförklarad covid-patient är resultatet av ett teamarbete mellan alla de som på olika sätt bidrar med sin kunskap och kompetens, sin kraft och engagemang kämpar mot viruset, sa Ann Johansson i tacktal för priset den 8 maj vid Karolinska Huddinge sjukhus i Stockholm.

- Vi kommer vårda och förvara utmärkelsen Stefan Liv Memorial på ett sätt som i framtiden gör oss påminda om våren 2020 när vi förstod hur beroende vi är av varandra, att samarbete gör oss starka och att laget går före jaget.

Priset togs emot av:

Ann Johansson, Vårdförbundets vice ordförande