Vårdförbundet syns ofta i medier

Mod och engagemang hos medlemmar, förtroendevalda och tjänstemän gör att Vårdförbundet syns ännu mer i medier 2016 jämfört med 2015.

Ett strategiskt och operativt opinionsbildande arbete och gott bemötande har lett till att Vårdförbundet rankas högst av alla fackförbund av journalistkåren 2016. Evimetrix Swedish Brand Award har gjort en undersökning där 800 journalister deltog. Vi är tvåa bland alla arbetsmarknadens parter.

De frågor vi har drivit handlar om yrke, vård och villkor. Hur medlemmar har det på jobbet har fått stort utrymme. Liksom vår livslönerapport och vårt nya avtal med Sveriges Kommuner och Landsting, SKL som ger mer hälsosamma arbetstider.

Våra sju punkter med förslag på lösningar, vårdutveckling och vår politik har fått stort genomslag. Hjältarna i vården, våra Vårdförbundspristagare, barnmorskor och sjuksköterskor som prisas för personcentrerad vård har intervjuats i press, radio och tv. Vårdförbundet har också haft en debattartikel som lyfter föregångarna. Vårdens hjältar publicerades i Svenska Dagbladet på julafton och delades av många.

Vårdförbundet har haft 43 debattartiklar i olika medier under året. Till det kommer alla lokala varianter. En som vi särskilt minns är debattartikeln "Utan analys, ingen diagnos". Den handlar om biomedicinska analytikers avgörande arbete för en god och säker vård. Artikeln delades tusentals gånger. Vi har också lyft röntgensjuksköterskornas viktiga arbete.

Vi har framträtt i mängder av intervjuer, debatter och morgonsoffor i press, radio och tv – lokalt, regionalt och nationellt. Vi syns och hörs ofta i allt från SVT Nyheter, SR Nyheter/Ekot och Dagens Samhälle till Sydsvenskan/Helsingborgs Dagblad/Landskronaposten, Södermanlands Nyheter, Upsala Nya Tidning, Hela Hälsingland, Hallandsposten, Barometern, Dalarnas Tidning, Kristianstadsbladet, Norran, Corren, Svenska Dagbladet, Västerbottens-Kuriren, Smålandsposten, Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten för att nämna några.

Alla våra debattartiklar och pressmeddelanden hittar du här.

Några siffror:
• Publiciteten år 2016 i press, radio och tv och på deras webbplatser är värd 195 703 637 kronor om vi hade annonserat.
• Trovärdigheten är helt annan när en självständig journalist gör ett inslag eller reportage om Vårdförbundet än om vi skulle annonserat.
• År 2016 har Vårdförbundet haft: 343 921 018 möjliga läsare, lyssnare och tittare. (Läsarantal är bruttotal. Källor: TS, SIFO och Orvesto.)
• Antal artiklar: 6 636