Fira Vårdförbundet students dag 23 februari

Vi i studentstyrelsen och studentrepresentanter laddar inför 23 februari. Vårdförbundet Students dag är något vi börjar med i år. Vi ville ha en dag för att fira och låta våra yrken mötas och lära av varandra redan under studietiden.

Tidigt i höstas, strax efter årsmötet, föddes en idé i den nya studentstyrelsen. Genom att ena våra tre professioner kommer vi på sikt få en bättre insikt av hur vi jobbar. Vad pågår på en vårdavdelning och på akuten? Hur gör man för att få bästa resultat och fina bilder på röntgen? Vad pågår inom mikrobiologis värld och hur gör man en analys? I framtiden kommer vi alla tre mötas och varför inte göra det redan under utbildningen?

Idag finns det sjuksköterskans dag, röntgensjuksköterskans och biomedicinska analytikers dag. Alla våra professioner har stolt sina yrkesdagar att fira sin profession och sitt yrkesliv. Men vi som studenter står i ett helt annat läge. Vi firar framsteg under utbildningen. Vi firar en bra VFU, vi firar en avklarad anatomi-tenta och godkänd mikrobiologi tenta. Vi firar terminsstarter och stöttar varandra ända fram till terminsavslutningar.

Vi behöver vår dag. En dag där vi som studenter firar att vi, alla tre professioner tillsammans, studerar till Sveriges viktigaste och roligaste yrken. En dag där vi som några av de viktigaste professionerna inom hälso- och sjukvården tillsammans lär känna varandra ytterligare.

Nu laddar vi i studenstyrelsen och våra studentrepresentanter för den 23 februari. Från Umeå i norr och till Lund i Söder. Låt oss klä våra skolor i lila färger och firar vårt förbund, Vårdförbundet Student vår gemensamma nationella arena.
Vi i styrelsen vill säga Grattis i förskott. Grattis på Vårdförbundets Students dag. Vi är Vårdförbundet Student. Vårdförbundet Student är Vi. Tillsammans skapar Vi vår dag, tillsammans firar vi våra professioner. Tillsammans är vi stolta. Tillsammans är vi starka!

Hälsningar Viviana Lundberg,

Ordförande i Vårdförbundet Student