Vårdförbundet ger bidrag till Läkare utan gränser

I år ger Vårdförbundet sitt bidrag på 100 000 kronor till arbete mot kris och katastrofer till Läkare utan gränser.

Vårdförbundet avsätter varje år 100 000 kronor till globala kriser och katastrofer. I år har Vårdförbundet beslutat att bidra till Läkare utan gränsers viktiga arbete. Läkare utan gränser har 90-konto och följer svensk Insamlingskontrolls regler för insamlingsverksamhet.

- Jag är stolt över att Vårdförbundet varje år bidrar direkt till humanitära kriser i världen, säger Nina Bergman, internationell sekreterare. Just nu går stödet bland annat till kriser på grund av krig, exempelvis i Sydsudan, Jemen och Syrien. Behoven av sjukvård, mat och skydd för civilbefolkningen är enorma.

Läkare utan gränser är en medicinsk humanitär organisation som räddar liv och lindrar nöd där det behövs som mest och finns i nästan 70 länder. Den allra största yrkesgruppen som arbetar för Läkare utan gränser är sjuksköterskor men alla Vårdförbundets professioner finns representerade.

Läs mer om Läkare utan gränsers arbete.

Foto: Läkare utan gränser