Vården är nu väljarnas viktigaste fråga

Den viktigaste politiska frågan just nu är sjukvården. Det visar en ny undersökning från Novus. Bemanningsproblemen i landstingen har granskats av Vårdfokus. Sineva Ribeiro och flera av våra medlemmar har debatterat i tidningar, radio och TV för att lyfta att nu måste även personalens villkor upp på dagordningen!

Enligt ny undersökning, som Novus gjort för SVT visar det sig att vården nu seglat upp som väljarnas viktigaste fråga. Äntligen, kan vi bara tillägga.   Sjukvården viktigaste politiska frågan, SVT

Vem tar ansvaret?

Vårdfokus fortsätter sin granskning av flykten från landstingen och konsekvenserna för vården. Utan bättre löner kvarstår kaoset på akuten, säger Caroline Laursen i intervju.

- Nu får de sluta skylla på varandra,  säger Sineva Ribeiro. Antalet berättelser om dödsfall och skador är överväldigande, så här mycket har det aldrig varit tidigare. Det kommer att fortsätta öka om ingen tar ansvar och på allvar värderar våra medlemmars kunskap, fortsätter hon.  "Utan bättre löner kvarstår kaoset på akuten", Vårdfokus

Men det tycks råda stor oenighet om vem som bär det yttersta ansvaret för att vända utvecklingen.  Vem tar ansvar? Vårdfokus

Frågan om vem som tar ansvar ställer sig också förtroendevalda Catrin Johansson i Västerbottensbloggen och spetsar till det med blogginlägget: Skeppet ”Landstinget” sjönk, kaptenen låg och sov i hytten!

Är patientsäkerheten hotad?

Se till exempel inslaget från SVT Opinion Live den 26 december i från SVT studio i Göteborg. Inslaget är 21 minuter långt och deltagare är Sineva Ribeiro, Caroline Laursen, Ann-Marie Wennberg och Hans Karlsson. Debattledare: Belinda Olsson.

Styr mot framtiden

När det handlar om framtida styrning av vården är våra politiker mycket engagerade.

Civilminister Ardalan Shekarabi deltog med stort engagemang i samtalen om hur den svenska vården kan styra mot en jämlik hälsa i befolkningen.
Stort engagemang för vårdens styrning, Vårdförbundet

Det finns mycket mer att säga om vårdpolitiken. Följ våra debattartiklar, våra omnämnaden i media och taggen #vardpol på twitter t ex.

Vill du också att politiker och beslutsfattare ska få en bättre bild av hur vården ser ut?

Kontakta din lokalavdelning eller din lokala förtroendevalda och se om ni kan bjuda in någon för samtal. Eller gå en dag i dina skor?