Unik lönestatistik – använd den i ditt lönesamtal!

I januari-numret av Vårdfokus fick du som medlem foldern ”Vår lön” med lönestatistik för 2016. Foldern innehåller också fakta om vad som påverkar din lön samt matnyttiga tips inför lönesamtal och löneförhandling. Behåll den. Använd den! Det är en unik medlemsförmån som hjälper dig i den kommande lönerevisionen.

Lönefoldern "Vår lön" innehåller färska siffror från Vårdförbundets egen insamling av lönestatistik 2016. Den kommer att vara ovärderlig när du ska prata lön med din chef. Du hittar tips och checklistor för lönesamtal och löneförhandling samt hur Vårdförbundet arbetar med lönefrågor.

Vi uppmuntrar alla medlemmar att spara sitt eget exemplar. Om du tappat bort foldern kan du beställa en ny i medlemsbutiken. Där kan du även ladda ner den som pdf och skriva ut.

Om undersökningen

De siffror som presenteras i foldern visar hur lönerna ser ut för en viss grupp medlemmar, inte för en specifik medlem i gruppen. Vi redovisar lön uppdelat på yrkesgrupp, sektor och län. Löner för chefer och ledare ligger i ett eget kapitel.

Statistiken bygger på uppgifter från Vårdförbundets löneenkät som gick ut i augusti 2016. Den skickades till alla yrkesverksamma medlemmar i Vårdförbundet. Svarsfrekvensen var 45 procent och svaren är representativa mot vår medlemsgrupp efter kön, ålder och geografi.

Finns samma siffror i lönestatistiken på webben?

Nej, lönesnurran/lönestatistiken på webben bygger på uppgifter från arbetsgivarna och ännu inte uppdaterad. Siffrorna där är alltså från 2015, medan siffrorna i foldern är från 2016.

Har du frågor om lönestatistik?

Kontakta oss via Vårdförbundet Direkt  på webben när som helst och dagtid på telefon: 0771-420 420.