SveaPriset belönar innovationer inom eHälsa

Har du den innovativa lösningen för eHälsa som bidrar till effektivitet och kvalitet inom hälso- och sjukvården, tandvården, omsorgen och socialtjänsten? Då ska du söka SveaPriset! Förutom att bidra till effektivare resursanvändning och ökad kvalitet är du med och tävlar om 100 000 kronor.

Till SveaPriset efterlyser vi innovativa lösningar för eHälsa som skapar effektivitet och kvalitet.

Bidra till en smartare vård och omsorg!

Nu kan du söka till SveaPriset, som belönar innovationer inom eHälsa. Målet är att Sverige ska bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter för att utveckla framtidens vård och omsorg. Därför behöver vi din hjälp. Har du någon lösning på hur vården och omsorgen kan bli bättre? Förutom att bidra till effektivare resursanvändning och ökad kvalitet är du med och tävlar om 100 000 kronor.

Vem kan delta i SveaPriset?

Inbjudna att delta är offentliga verksamheter, privata företag, idéburna organisationer, universitet och högskolor. Bidragen kan komma från organisationer, grupper, studenter eller andra nytänkare.

Sök senast 31 mars

SveaPriset efterlyser innovativa lösningar för eHälsa som bidrar till effektivitet och kvalitet inom hälso- och sjukvården, tandvården, omsorgen och socialtjänsten. Innovationen ska ha kommit en bit på väg men behöva finansiering för fortsatt utveckling samt för att sprida resultat och erfarenheter.

Ansökan består av två delar: en inledande text på max en A4-sida som ger en övergripande bild av ditt bidrag, samt detaljerade svar på tio frågor som bland annat beskriver nyttan av innovationen, hur genomförandet ska gå till, samt hur förslaget kan användas i andra verksamheter.

Klicka här för att ansöka till SveaPriset

Delas ut på Kvalitetsmässan

SveaPriset arrangeras av Kvalitetsmässan i samarbete med bland annat Swedish Medtech. Läs mer på SveaPriset.se.

Mer information om Sveapriset

SveaPriset har delats ut vartannat år sedan 2007, i samband med Kvalitetsmässan. Vårdförbundet är med som en av flera samarbetspartners. *

Senaste  SveaPriset som delades ut 2019 vanns av en medlem i Vårdförbundet. Sjuksköterskan och digitalutvecklaren Måns Lööf utvecklade en app som hjälper unga med ADHD att medinicera rätt utan att de behöver åka in till BUP-mottagningen för att få sin medicin. Läs artikeln med Måns här.

Vinnaren utses av en jury som består av:

Juryns ordförande är statssekreterare Maja Fjaestad, Socialdepartementet. Övriga i juryn är Fredrik Lennartsson, direktör Sveriges Kommuner och Regioner, Veronica Karlsson, förbundsordförande Vision, Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet, Anna Lefevre Skjöldebrand, vd Swedish Medtech, Erik Höglund, avdelningschef Social styrelsen, Jonas Hampus, styrelseledamot Föreningen Sveriges Socialchefer, Heidi Stensmyren, ordförande Sveriges Läkarförbund, Henrik Edman, direktör Kvalitetsmässan, en representant för Vinnova, samt kansliråd Hanna Lobosco, som också är juryns sekreterare.

Kvalitetsmässan är en arena som syftar till att stimulera utvecklingen av Sveriges offentliga verksamheter och det svenska samhället. Sedan starten 1989 har Kvalitetsmässan utvecklas till att bli Europas ledande konferens och fackmässa om verksamhets- och samhällsutveckling.

Kvalitetsmässan arrangeras 16-18 november 2021.

* Övriga samarbetspartners är: Socialdepartementet, Vinnova, Sveriges Kommuner och Regioner, Socialstyrelsen, Föreningen Sveriges Socialchefer, Sveriges läkarförbund, Swedish Medtech och Vision.