Delta i Sveapriset med smarta idéer för eHälsa

Har du någon lösning på hur vi kan använda digitaliseringens möjligheter för att utveckla framtidens vård och omsorg? Då ska du anmäla dig till Sveapriset! Förutom att bidra till effektivare resursanvändning och ökad kvalitet är du med och tävlar om 100 000 kronor.

SveaPriset belönar lösningar på hur vården och omsorgen kan bli bättre.

Vem kan delta i SveaPriset?

Inbjudna att delta är offentliga verksamheter, privata företag, idéburna organisationer, universitet och högskolor. Förslagen kan komma från organisationer, grupper, studenter eller andra nytänkare

Anmälan senast 25 april

Sveapriset efterlyser de smarta idéerna för eHälsa som bidrar till effektivitet och kvalitet inom hälso- och sjukvården, tandvården, omsorgen och socialtjänsten. SveaPriset belönar innovationer på idéstadiet som behöver hjälp att utvecklas ytterligare eller innovationer där man har kommit en bit på väg men som behöver finansiering för att sprida resultat och erfarenheter inför vidare implementering.

Anmäl dig själv eller någon annan senast 25 april i detta formulär.

Delas ut på Kvalitetsmässan

SveaPriset arrangeras av Kvalitetsmässan i samarbete med bland annat Swedish Medtech. Läs mer på SveaPriset.se.

Mer info om Sveapriset

Sveapriset har delats ut vartannat år sedan 2007, i samband med Kvalitetsmässan. Vårdförbundet är med som en av flera samarbetspartners. *

2017 fick Trelleborgs kommun ta emot priset för att man hade implementerat ett helt digitalt och automatiserat system för att ansöka om försörjningsstöd.

Vinnaren utses av en jury som består av:

Fredrik Lennartsson, avdelningsdirektör Sveriges Kommuner och Landsting, Veronica Karlsson, förbundsordförande Vision, Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet, Anna Lefevre Skjöldebrand, vd Swedish Medtech, Karin Eriksson, enhetschef Vinnova, Erik Höglund, avdelningschef Socialstyrelsen, Jonas Hampus, styrelseledamot Föreningen Sveriges Socialchefer, Heidi Stensmyren, ordförande Sveriges Läkarförbund, Henrik Edman, direktör Kvalitetsmässan, samt Henrik Moberg, kansliråd Socialdepartementet.

Kvalitetsmässan är en arena som syftar till att stimulera utvecklingen av Sveriges offentliga verksamheter och det svenska samhället. Sedan starten 1989 har Kvalitetsmässan utvecklas till att bli Europas ledande konferens och fackmässa om verksamhets- och samhällsutveckling.

Kvalitetsmässan arrangeras 12-14 november 2019 och firar då 30 år.

* Övriga samarbetspartners är: Socialdepartementet, Vinnova, Sveriges Kommuner och Landsting, Socialstyrelsen, Föreningen Sveriges Socialchefer, Sveriges läkarförbund, Swedish Medtech och Vision.