Sara Nyström tilldelas Queen Silvia Nursing Award 2018

23-åriga Sara Nyström från Linköpings universitet tilldelas Queen Silvia Nursing Award för sin idé om värmetofflor för äldre. Tofflorna kombinerar teknologi och design som både förebygger fall och ökar komforten för äldre med frusna fötter och nedsatt cirkulation.

"Sara är en person som tycker om att ta sig an utmaningar, och ser vikten av att bygga nätverk. Hon visar ödmjukhet inför åtagandet som blivande sjuksköterska och stipendiat, och utstrålar engagemang för vård av äldre. Hennes idé är baserad på befintlig teknik som är applicerad på ett nytt sätt med direkt fokus på äldres komfort och välbefinnande"

Sara Nyström går i termin 2 på sjuksköterskeprogrammet och kommer under våren 2019 att motta en utmärkelse från Hennes Majestät Drottning Silvia tillsammans med stipendiater från Finland, Polen och Tyskland.

Stipendiet omfattar 50 000 kronor samt deltagande i ett internship inom vård- och omsorgssektorn hos svenska och internationella partners. Stipendiet delas årligen ut till en student som bidrar med en idé som kan förbättra vård och omsorg av äldre.

Stipendiet har grundats av Swedish Care International & Forum for Elderly Care och har möjliggjorts genom samarbete med: Aleris, Johanniterorden, Medicover, Essity, Vårdförbundet, Bonliva, Vårdväskan, Nordnet, Stiftelsen Silviahemmet, Proxident och Svensk sjuksköterskeförening.