Säkerställd tjänstepension för dig som arbetat inom kommun och landsting

Nu har arbetsmarknadens parter inom kommun- och landstingsområdet säkrat att tjänstepensionen enligt äldre avtal inte kan sänkas. I januari uppmärksammades att många pensionärer som omfattas av de äldre tjänstepensionsavtalen PA-KL, PAK och LPAK fick sin tjänstepension kraftigt sänkt. Med den komplettering av avtalen som nu gjorts kommer detta inte kunna ske i framtiden.

Genom överenskommelsen har parterna kommit tillrätta med tidigare problem rörande bruttopensionsavtal som samordnas med allmän pension. Bakgrunden är oberäkneliga svängningar i tjänstepensionen och att många pensionärer fick se sin tjänstepension kraftigt sänkt i början av 2018. En temporär överenskommelse träffades mellan parterna som återställde pensionerna för 2018.

Parterna har nu enats om att tjänstepensionen aldrig kommer att bli lägre framöver och utgångspunkten är pensionen i december 2018 som årligen kommer att räknas upp med förändringen av prisbasbeloppet. Det finns också en säkerhetsventil för den enskilde individen som innebär att om pensionen skulle bli bättre med tidigare bestämmelser så kommer den nivån att betalas ut.

Vårdförbundet har förhandlat med Sveriges kommuner och landsting, SKL, inom ramen för OFR. Totalt omfattar avtalet 27 olika fackförbund.

Läs mer om avtalet på OFR:s hemsida.