Rebecca Eriksson tilldelas Queen Silvia Nursing Award 2017

I år tilldelas 26-åriga Rebecca Eriksson från Röda Korsets högskola Queen Silvia Nursing Award för sin idé om en speciell eltandborste för demenssjuka, som kombinerar anpassad ergonomi och design med en elektronisk påminnelse-funktion om tandborsten inte använts på över ett dygn.

Sedan 2013 har sjuksköterskestudenter möjlighet att ansöka om stipendiet Queen Silvia Nursing Award. I år utsåg juryn Rebecca Eriksson till årets stipendiat och hon tilldelas 50 000 kr med följande motivering:

"Rebeccas idé belyser ett eftersatt omvårdnadsbehov och främjar hälsa och livskvalitet. Hennes idé är välutvecklad och underlättar inte bara det dagliga omvårdnadsarbetet utan även den enskilde individens vardag".

Rebecca Eriksson går i termin 5 på Sjuksköterskeprogrammet och kommer under våren 2018 att motta en utmärkelse från Hennes Majestät Drottning Silvia tillsammans med stipendiater från Finland, Polen och Tyskland.

Stipendiet omfattar 50 000 kronor samt deltagande i ett individanpassat internship inom vård- och omsorgssektorn hos svenska och internationella partners. Stipendiet delas årligen ut till en student som bidrar med en idé som kan förbättra vård och omsorg av äldre. I år genererade stipendiet över 250 idéer från sjuksköterskestudenter runt om i Sverige, och över 1000 idéer från de fyra länderna tillsammans. Idéerna har kontinuerligt utvärderats av studenterna själva, och en slutgiltig bedömning gjordes av en jury bestående av partners från vård och omsorg.

Stipendiet har grundats av SCI & Forum for Elderly Care och har möjliggjorts genom samarbete med: Aleris, Johanniterorden, Medicover, Essity, Vårdförbundet, Bonliva, Elekta, Eli Lilly and Company, Nordnet, Stiftelsen Silviahemmet och Svensk sjuksköterskeförening.