Höjda OB-ersättningar för vårens och sommarens helger 2017

Tulpaner av fotograf Yukiko Matsuoka. Flickr Creative Commons

Du som arbetar inom kommun, landsting och region har fått höjda OB-ersättningar, eftersom Vårdförbundet och SKL kommit överens om förbättringar i AB, Allmänna bestämmelser. Höjningarna gäller retroaktivt från 1 april 2017. Ladda ner den uppdaterade listan!

Påsk, Valborg, 1 maj, Kristi himmelsfärd, pingst, nationaldag 6 juni och midsommar – tiden fram till sommaren är full av storhelger. Här reder vi ut vilka OB-ersättningar som gäller när.

Ladda ner och skriv ut OB-listan här.

Listan innehåller OB-ersättningar enligt kollektivavtalet med SKL för landsting, regioner och kommuner. För dig som är anställd inom privat eller statlig verksamhet eller inom svenska kyrkan gäller andra ersättningar. Kontakta  Vårdförbundet Direkt på telefon 0771 – 420 420 för att få svar på vad som gäller för just ditt avtalsområde.

OB-ersättning är ett tillägg som du får utöver din vanliga lön för att du arbetar på obekväm arbetstid. OB-ersättningen finns i fyra klasser från A – D, där A är högsta ersättningsnivån.