Ny överenskommelse för omställning i välfärden

Vårdförbundet har tillsammans med de andra facken inom kommunal och regional sektor tecknat en principöverenskommelse med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Sobona om kompetensutveckling och omställning. Ett nytt avtal börjar gälla den 1 maj 2020.

- Parterna är överens om att de turordningsregler som prövats i den nuvarande överenskommelsen tidig lokal omställning (TLO-KL) nu permanentas. Turordningsreglerna, som är anpassade till sektorns förutsättningar, syftar till att snabbt kunna identifiera de anställda som är i behov av omställningsinsatser, så att arbetsgivarna ska kunna behålla kompetensen i verksamheten och undvika framtida uppsägningar, säger Annelie Söderberg, förhandlingschef, Vårdförbundet.

Enligt principöverenskommelsen ska parterna teckna ett nytt kompetens- och omställningsavtal som gäller från och med 1 maj 2020. SKR, Sobona och facken är överens om att tidiga omställningsinsatser och löpande kompetensutveckling ska vara i fokus i det nya avtalet. Detta kommer att vara helt nödvändigt för att säkra kompetensförsörjningen i välfärden. Arbetsmarknaden förändras i hög takt och kraven på rätt kompetens ökar hela tiden.

Delar i överenskommelsen som stärker kompetensförsörjningen är bland annat att visstidsanställda ska omfattas av förebyggande omställningsinsatser, anställda som varit sjukfrånvarande och blivit färdigrehabiliterade ska omfattas av hela avtalet och avtalet anpassas till den höjda pensionsåldern i det allmänna pensionssystemet.

I kombination med ett nytt omställningsavtal är parterna överens om att staten behöver ta ett större ansvar för medborgarnas livslånga lärande. Staten behöver göra det lättare för personer att fortbilda, utbilda och omskola sig, och samtidigt hålla sig borta från att lagstifta om sådant som regleras i kollektivavtal.

Fakta om principöverenskommelsen

SKR, Sobona och de fackliga organisationerna i kommunal och regional sektor har sedan 2016 arbetat med att stärka individer och verksamheter genom överenskommelsen tidig lokal omställning (TLO-KL) och genom verksamhetsanpassade turordnings- och företrädesrättsbestämmelser.

Den nuvarande avtalet för tidig lokal omställning, TLO-KL, förlängs från sitt tidigare slutdatum 31 december 2019 och kommer nu att gälla fram till 30 april 2020. Den 1 maj 2020 träder det nya avtalet i kraft.

Enligt principöverenskommelsen är parterna överens om bland annat:

• Visstidsanställda ska omfattas av förebyggande insatser
  • Färdigrehabiliterade ska omfattas av hela avtalet
  • Åldersspecifika regler anpassas till ändringarna i allmänna pensionssystemet
  • Förebyggande insatser som finns i TLO-KL byggs in i det nya avtalet
  • Turordningsreglerna permanentas 1 maj 2020
  • Tillgängliga medel för omställningsinsatser enligt TLO-KL under 2020 bestäms till 250 miljoner kronor

Principöverenskommelsen är undertecknad av Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, och Sobona samt Kommunal, OFR:s förbundsområde Allmän kommunal verksamhet (AKV), OFR:s förbundsområde Hälso- och sjukvård (Vårdförbundet), OFR:s förbundsområde Läkare, Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds Samverkansråd samt AkademikerAlliansen.