Vårdförbundet hälsar Annika Strandhäll välkommen som ny socialminister

I samband med regeringsombildningen blir Annika Strandhäll socialminister med ansvar för folkhälso- och sjukvårdsfrågor. Hon tar över sjukvårdsfrågorna från Gabriel Wikström som sedan en tid varit sjukskriven. Agneta Karlsson blir ny statssekreterare hos Strandhäll.

Annika Strandhäll sa på regeringens presskonferens att hon vill fortsätta utveckla arbetet som Gabriel Wikström påbörjat. Det handlar exempelvis om det förebyggande arbetet inom hälso- och vårdfrågor och att verka för att tydligare se sambandet med hennes tidigare område, socialförsäkringsfrågor.

Hon vill även prioritera en mer nära vård för den enskilda patienten. Något som Vårdförbundet välkomnar, vi har länge drivit frågan om  att vården behöver ställa om och bli personcentrerad .

Den 1 augusti stod det klart att Agneta Karlsson blir ny statssekreterare hos Annika Strandhäll. Hon var tidigare statssekreterare hos Gabriel Wikström och ansvarar för sjukvård, folkhälsa och idrott. Agneta Karlsson kommer att arbeta med Therese Svanström Andersson, som sedan tidigare är statssekreterare hos Strandhäll.