Nationell ambulansdag 2 september

Riksföreningen för ambulanssjuksköterskor (RAS) har utropat första lördagen i september till nationella ambulansdagen. Tanken är att det ska bli ett årligt event för att profilera och sprida information om ambulansverksamheten och stärka professionen.

Tony Ek- Vi har tillsammans med flera aktörer kommit fram till att den första lördagen i september är en bra dag för att visa upp ambulanssjukvården och vad våra verksamheter gör dagligdags, säger Tony Ek som är ambulanssjuksköterska i Tierp, region Uppsala, och ordförande för RAS.

På sidan www.ambulansdagen.se kan ni läsa mer och få information om  den närmsta ambulansstation som bjuder in allmänheten.
- I dagsläget är arbetsgivarna Falck och Region Östergötland med i projektet. Eftersom det är en helt ny kampanj hoppas vi att ambulansdagen nästa år blir ännu större, säger Tony Ek.

Under dagen är det tänkt att ambulanssjukvården möter allmänheten både på ambulansstationer och på allmänna platser som torg och gator för att berätta om verksamheten och visa upp ambulanser.

- Vi vill dels visa upp hur en modern ambulanssjukvård fungerar, men givetvis passa på att öka kunskapen om egenvård och hur vi tillsammans kan minska risken för olyckor och sjukdom. Förhoppningen är att hela den svenska ambulanssjukvården under lördagen visar upp sina ambulanser och stationer för allmänheten .

För mer information om den nationella ambulansdagen eller om ni vill anmäla ert deltagande kontakta Tony Ek på via epost tony.ek@ambssk.se.