Möt huvudpersonerna i Vårdförbundets nya film

I år fyller Vårdförbundet 40 år och vi har gjort en film för att uppmärksamma detta. I den möter du en medlem som snart är färdig som ny sjuksköterska medan en annan andra tvekar inför att gå i pension efter 40 år som barnmorska.

Bassam Albarkawi, 22 år, tvekade inte när han fick frågan om att följas av ett filmteam första dagen som praktikant på BB i Lund.

– Det var bara kul och lite överraskande med alla förberedelser och att så många kameror behövdes fast det bara skulle bli en kort film, säger Bassam Albarkawi som om ett år är färdig sjuksköterska från Högskolan Kristianstad.

Men efter filminspelningen har han insett att BB inte är rätt inriktning för honom.
– Jag vill hellre arbeta med sjuka människor än med friska.

Vill jobba med hjärtat

Under sommaren har han därför växlat spår och arbetat som undersköterska på hjärtintensiven på Malmö sjukhus, och känner att han hamnat rätt.

– Jag vill jobba med hjärtat!

Barnmorskan Britt-Sofi Forss hade också filmkameror med sig, fast det var när hon gjorde sista dagen före pension. Skulle hon kunna skiljas från yrket som blivit en så stark del av hennes identitet?

– Jag har frågat mig hur en tillvaro med bara fritid skulle kunna bli lika meningsfull, och i många år till och med tänkt att jag inte kommer att klara av att gå i pension, men nu har jag börjat inse att jag är mer än barnmorska, säger Britt-Sofi Forss som arbetat på en landstingsdriven barnmorskemottagning i Vimmerby.

Hoppar in när det behövs

Det är med kluvna känslor hon är med i filmen, hon vill egentligen inte vara i fokus på det sättet. Sitt yrkesval har hon däremot aldrig tvekat om. Och inte har hon slutat helt heller.
– Efter sex veckors ledighet började jag hoppa in igen, när det behövs. Det är så roligt.

"Satsa på barnmorskor"

Men nu ser hon hur politiker sparar in på vården, och det gör henne arg. Till exempel har föräldragrupper tagits bort på hennes gamla arbetsplats.

– Coachningen av nya föräldrar är en samhällsinvestering, så satsa på barnmorskor och mödrahälsovård för det ger friska medborgare i landstingen.

Faktaruta

I år firar vi att Vårdförbundet fyller 40 år. För att uppmärksamma det har vi spelat in en dokumentär som följer medlemmar i våra fyra yrkesgrupper. Regissör är Tarik Saleh.

Filmen har premiär under höstens årsmöten, men kommer självklart även finnas på vår webbplats och spridas i sociala medier. Håll utkik!