Länderna med sämst villkor för arbetstagare

International Trade Union Confederation (ITUC) har släppt sin årliga lista över de länder som har de sämsta villkoren för arbetstagare. Mellanöstern och Norra Afrika är områden med särskilt svåra förhållanden.

Rapporten sammanfattar på hur regeringar och arbetsgivare behandlar arbetstagare och i år är det 139 länder som ingår i rapporten. Här är några punkter från rapporten:

• I 32 procent av länderna arresterar man de som är facklig aktiva.
• I 60 procent av länderna har många arbetstagare inte rätt att organisera sig.
• 82 procent av länderna får vissa arbetstagare inte förhandla kollektivt.

Dessutom har antalet länder där arbetstagare riskeras att utsättas för våld ökat från 52 till 59 stycken från förra årets rapport.

Här kan du läsa mer om rapporten.

Nina Bergman, internationell sekreterare på Vårdförbundet tycker att ITUC:s rankning är viktig:
- Listan visar att vårt globala engagemang är så viktigt, fackliga och mänskliga rättigheter måste försvaras och värnas. Ofta är de som arbetar med offentliga tjänster dessutom särskilt utsatta. Nästa år hoppas Vårdförbundet delta i ett projekt med Public Service International (PSI) för att stärka fackliga organisationer som arbetar med flyktingmottagande i länder runt Medelhavet. En stor del av insatserna kommer att göras just i Turkiet – ett av länderna på ITUC:s värstinglista, säger hon.