Gå i Pridetågen med oss!

Vårdförbundet deltar i Pride runtom i Sverige. En del har redan skett tidigare i vår/sommar. Här kan du hitta några av aktuella Prideaktiviteter där du kan hänga med oss, i till exempel Stockholm, Göteborg, Örebro,  Östersund och Kalmar.

I år är både Stockholm och Göteborg värdar för EuroPride. Vi firar  lite extra i Göteborg under EuroPride i mitten av augusti där vi är med och arrangerar flera programpunkter. Vi vill att alla ska känna sig inkluderade - oavsett vem du älsklar!

Hittar du inte din ort i den här listan? Besök din lokalavdelning och se vad som händer hos dig!

EuroPride i Stockholm 27 juli - 4 augusti

Vi ses i Rålambshovsparken den 4 augusti och ca 12:30 tar vi en gemensam promenad till vår plats i Prideparaden. Alla medlemmar i Vårdförbundet är varmt välkomna med familj och vänner - oavsett var i landet ni bor.

Pride - För att vi alla är en del av vården!
Om du vill vara med i picknicken behöver du anmäla dig senast 1 augusti. Annars går du bara med oss i paraden!

Gå med i Pridetåget i Stockholm 4 augusti

EuroPride Stockholm officiella webbsida

EuroPride West i Göteborg 14 -19 augusti

EuroPride Parade äger rum lördagen den 18 augusti och avgår från Heden kl 15:30. OBS!  samling klockan 14:30.

Vårdförbundet är med och arrangerar flera programpunkter:

• Outfitverkstad till Prideparaden
    Måndag 13/8 kl.17-19, Stampgatan 15, plan 4.
  • Tema psykisk ohälsa för olika grupper – uppföljning
    Tisdag 14/8 kl. 10-11:30 i stadsbibliotekets hörsal.
  • HBTQ-personers arbetsmiljö i Göteborgs Stad
    Torsdag 16/8 kl. 10:15-11:15, i Landsarkivet, hörsalen.
  • Fackens dag på Kungstorget
    Torsdag 16/8 kl. 15-19.

Läs mer om våra aktiviteter på Europride i mitten av augusti!

EuroPride West officiella webbsida

Örebro Pride 25 augusti

Den 25 augusti är det dags för Örebro Pride. Kom med oss, och tillsammans står vi upp för allas rätt att vara sig själva och manifestera för mänskliga rättigheter och kärlek!

Östersund Pride 1 september

Häng med oss på prideparad lördagen den 1 september 2018. Vi samlas i badhusparken kl 13.00 och paraden börjar kl 14.00. Vårdförbundet avdelning Örebro kommer finnas i prideparken från klockan 12-21 och ha tävlingar för både vuxna och barn, informera och svara på frågor.

Kalmar Pride 4 september

Välkommen på filmvisning och workshop på Kalmarsalen den 4 september 2018 kl. 18.00 - 20.00. Sista anmälningsdag är 27 augusti.

Varför Pride?

Vårdförbundet vill att det bedrivs ett arbete på arbetsplatserna så att alla känner sig inkluderade i gemenskapen och så att alla får lika möjligheter till utveckling på jobbet. Om du är HBTQ-person eller ej ska inte spela någon roll för din lön, din utveckling och hur du blir bemött. Vi vill se att fler arbetsplatser jobbar medvetet för en arbetsplatskultur där alla vågar vara öppna med vem de blir kära i eller vilket kön de identifierar sig som.

Rätten att få vara den man är på jobbet är nämligen en facklig fråga. Det handlar om att du på fikarasten kan berätta om resor du gjort med din partner eller vilka uteställen du besökt på lördagskvällen. Lika viktigt är att slippa höra hur sorlet dämpas när du kommer in i ett rum eller höra av någon att det pratas om dig bakom ryggen. På en arbetsplats ska alla ha rätt att skyddas mot diskriminering och kränkande särbehandling. Det ska finnas rutiner som säkerställer det och en tydlighet från arbetsgivaren som motverkar fördomar och exkludering. Om det ändå händer får du hjälp av Vårdförbundet som kräver av att arbetsgivaren att åtgärder vidtas. Mångfald är något bra som bidrar till vårdens utveckling. Därför arbetar vi för att olikheter bland medarbetarna ska efterfrågas och ses som något bra exempelvis i en rekrytering.

Den fackliga organiseringen på arbetsplatsen är grunden för i Vårdförbundets arbete i alla frågor. Men det räcker inte. Vi vill också bidra till att normer i samhället förändras. Det är därför vi går i pridetågen. Är du medlem är du hjärtligt välkommen att gå tillsammans med oss. I annat fall kanske vi som gillar olika stöter på varandra ändå.

Vårdförbundet - oavsett vem du älskar!