Fotografering och manifestation för #Lönheladagen

Vilket klockslag slutar kvinnor få betalt för sitt arbete? Kom och bilda den nya siffran med oss på t ex Sergels torg i Stockholm från kl 12 den 15 februari. Inför kvinnodagen sker även fotografering och manifestation den 6 mars i Göteborg.

Förra året var löneskillnaden mellan kvinnor och män 12,5 %. Då jobbade kvinnor gratis efter kl. 16:00, varje dag. (Räknat på en arbetsdag mellan kl. 08 och 17). Nu är det dags att ta reda på vad klockslaget blivit i år! Den 15 februari bildar vi den nya siffran på Sergels torg i Stockholm. Tid är mellan kl 12-12:45.

Ta med dina vänner och kollegor, lyssna på tal av rörelsens representanter och ta ställning för jämställda löner. Dessutom blir det allsång med Josefin Johansson.

Den 6 mars arrangerar TCO Göteborg en manifestation för jämställda löner och bildar det nya klockslaget efter vilket kvinnor arbetar gratis fram till 17.00 varje dag! Efteråt kan medlemmar i TCO Göteborg vara med vid liveinspelning av podden ”Feminist javisst men” med Emma Knyckare och Josefin Johansson. Läs om fler aktivieter runt kvinnodagen på avdelning Västra Götaland!

Om Lön hela dagen

För att sätta press på regering och arbetsgivare i frågan om jämställda löner har kvinnorörelsens organisationer, partipolitiska kvinnoförbund och fackliga organisationer gått samman och bildat Lön hela dagen. Förra året hette vi 16:00-rörelsen. Vad vi heter i år får du reda på om du kommer till fotograferingen!

På Internationella kvinnodagen 8 mars genomförs manifestationer för jämställda löner i sociala medier och över hela landet.
Fler fotograferingar kommer att hållas på olika platser runt om i landet inför och på 8 mars. Gå med i facebook-gruppen för lokala ambassadörer för mer info.

Dags för #lönheladagen!