Fira din yrkesdag!

Redan på påsken den 15 april är det yrkesdag för biomedicinska analytiker. Sedan följer barnmorskedagen 5 maj och sjuksköterskedagen 12 maj. Vi kommer lyfta respektive yrke speciellt under flera veckor i april och maj. Hur kommer du fira? Fota, filma och berätta om ditt livsviktiga yrke i sociala medier och tagga med #minyrkesdag.

Det finns internationella yrkesdagar som uppmärksammar dig som barnmorska, biomedicinsk analytiker, röntgensjuksköterska och sjuksköterska. Det är inte mer än rätt: ditt yrke förtjänar att hyllas.

Vi kommer att uppmärksamma ditt yrke hela veckan innan yrkesdagen! Bland annat får du  rabatt på en av våra finaste profilprodukter. I yrkesbloggarna kommer medlemmar att gästblogga och inför sjuksköterskedagen startar vi en ny sjuksköterskeblogg.

Våra lokalavdelningar firar också yrkesdagarna med olika aktiviteter. Läs om vad som händer på din lokalavdelnings sida på webbplatsen eller facebooksida.

Var med och uppmärksamma dagen!

Här kommer några tips på vad du och dina kollegor kan göra.

Se till att ni syns på sociala medier

Berätta om ditt yrke i sociala medier genom att skriva eller filma något kort med din mobilkamera. Var stolt! Varför valde du ditt yrke? Vad är det bästa med yrket? Vad får dig att känna att du har gjort ett riktigt bra jobb?

Firar ni med fika på jobbet? Ta en bild på dig och dina kollegor!

Tagga gärna med #minyrkesdag så ser vi hur ni firar och kan sprida vidare.

Ordna en tipsrunda

Fira yrkesdagen med att ordna en tipsrunda om ditt yrke. Vi har tagit fram tipsrundor för respektive yrke som du skriver ut själv. De hittar du här tillsammans med affischer och för inbjudan och svarsformulär.

Sätt upp affischer

I vår medlemsbutik finns affischer för respektive yrkesdag som du kan sätta upp på din arbetsplats. Logga in och besök butiken här: Medlemsbutiken.

I medlemsbutiken hittar du sedan alla posters genom att söka på ordet "affisch".

Är du förtroendevald?

Här finns fler förslag på aktiviteter runt yrkesdagarna!

Röntgensjuksköterskor då?

Internationella yrkesdagen för röntgensjuksköterskor är först i november, men samma typ av material kommer finnas även för den yrkesdagen. Du kan läsa mer på sidan om Internationella yrkesdagar.