Det här gäller när du ska söka sommarsemester

Jordgubbar Cc-licens Erik Forsberg

Snart är det dags att lämna in ansökan om sommarsemester. Här ger vi svar på några av de vanligaste frågorna som brukar dyka upp.

Är du tveksam, fråga din förtroendevalda eller Vårdförbundet Direkt vad som gäller för just ditt kollektivavtal.

När ska jag lämna in min ansökan om sommarsemester?

Detta är inte reglerat i vare sig lag eller avtal. Arbetsgivaren meddelar själva de anställda när de senast behöver få in årets semesteransökningar.

När får jag veta om min semester blivit beviljad?

Arbetsgivaren ska ge svar på din semesteransökan senast två månader före ledighetens början.

Har jag rätt till sammanhängande semester?

Enligt semesterlagen ska, om inget annat avtalats, semesterledigheten förläggas så att du kan ha fyra veckors sammanhängande semester under juni-augusti. Semestern kan tas ut vid annan tid om du har särskilda skäl för det.

Du som arbetar inom landsting, region eller kommun har enligt avtal rätt till ledig dag, eller motsvarande ledighet, före eller efter din semester. Om din semester omfattar minst 19 dagar har du rätt till ledig dag både före och efter ledigheten.

Kolla med din förtroendevalda eller Vårdförbundet Direkt vad som gäller för just ditt kollektivavtal.

Har jag rätt till föräldraledighet under sommaren?

Semester och föräldraledighet tar inte ut varandra. Du kan alltså ta ut både och under sommaren om du vill. Det är dock viktigt du anmäler din föräldraledighet i god tid. Om du är anställd i landsting, region eller kommun ska du anmäla din föräldraledighet senast tre månader i förväg, annars gäller ofta två månader i förväg. Det finns dock ingen lag eller avtal som säger att du har rätt till semester och föräldraledighet i anslutning till varandra.

Kan arbetsgivaren återta min semester?

En beviljad semester är ett bindande avtal mellan arbetsgivare och anställd. Arbetsdomstolen har bestämt att du som anställd kan ha rätt till skadestånd om arbetsgivaren trots det drar in semestern.

Om du arbetar inom landsting, region eller kommun kan en påbörjad semester avbrytas om det finns synnerliga skäl. Synnerliga skäl ska vara en oförutsedd händelse – att många är på sommarsemester är inte en oförutsedd händelse.

Kontakta din förtroendevalda eller Vårdförbundet Direkt om du har frågor.

Vad händer om jag blir ombedd att skjuta upp semestern?

Blir du tillfrågad och accepterar att mot extra ersättning skjuta upp din semester bör du, helst skriftligt, få reda på när du kan få den istället.

Läs mer om semester här.

Vårdförbundet Direkt

Du når vår medlemsservice Vårdförbundet Direkt på telefon 0771-420 420