• Digital utbildningsdag 11 november - Jour och Beredskap

Arbetar du inom en verksamhet som berörs av jour eller beredskap är du välkommen. Lär dig mer om de arbetsrättsliga aspekterna kring arbetstidsförläggning. När bör jour eller beredskap vara en del av schemat, och när bör det inte finnas i verksamheten?

• Grattis Rose-Marie, Karin och Annica!

Här har vi årets engagerade och initiativrika kollegor! De som gör skillnad för dig och dina kollegor på arbetsplatsen. Din uppskattning, genom att nominera, har gett dem utmärkelsen Årets Förtroendevalda och Västerbottens bästa vårdchef.

• Så här finns vi för dig i sommar!

Nu under sommarperioden är vi flera i avdelning Västerbotten som vill ha lite ledigt eller jobbar kliniskt. Bemanningen lokalt är därför lite lägre än vanligt. Men Vårdförbundet finns alltid tillgängligt för dig.

• Nominera - påverka idag och i framtiden!

Här kan du nominera dig själv eller någon annan som brinner för utveckling, påverkan och att göra skillnad. En möjlighet att vara med och driva Vårdförbundets frågor i Västerbotten!

• 400 kr räcker inte - #tackamedlön

Kanske har du sett vårt budskap på bussarna i Skellefteå och Umeå? Stöd vår kampanj #tackamedlön i Västerbotten. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!

• Jenny och Katarina har ordet!

Nu börjar den kallaste delen av vintern vara över och ljuset har återvänt, så härligt. Det som inte känns lika bra är förstås Covid-läget i vårt län, att antalet sjuka och inneliggande är högt. För er skull hoppas vi att invånarna håller sig i skinnet och förstås att vaccintillgången ökar, så att allas liv kan börja normaliseras igen.

• Regionen har valt att aktivera Krislägesavtal

Det har nog inte undgått någon, att regionen valt att ansöka om aktivering av krislägesavtalet, KLA och att SKR godkänt det. De arbetsplatser där medarbetare kommer anvisas är vad vi fått veta; IVA i Umeå samt de vårdavdelningar i Skellefteå som har Covidvård. Infektion på NUS kan komma bli aktuella i senare skede.

• Digitalt medlemsmöte - Nya datum!

Vårdförbundet och SKR har kommit överens om en samsyn runt hanteringen av löneavtalet och parterna har tillsammans gjort överenskommelser för att åtgärda tidigare problem med tolkningen av löneavtalet. Välkommen till ett digitalt möte, där vi tillsammans går igenom vad förändringarna betyder för dig som medlem och vilka förutsättningar som finns för att lyckas bättre med lön 2021.

• Krislägesavtal aktiverat i Region Kalmar län

SKR och Sobona har beslutat att aktivera krislägesavtalet i Region Kalmar län. Anledningen är avgörande påverkan på personalförsörjningen.

• Året vi aldrig glömmer - 2020

2020 är inte bara som WHO sagt, sjuksköterskans och barnmorskans år, det är även året då legitimerade biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor behövs mer än någonsin. Trots detta måste vi ständigt kämpa för våra villkor och förutsättningar att kunna utföra våra yrken.