• Vem är Årets förtroendevald och Årets skyddsombud i Skåne?

Har du en engagerad och initiativrik förtroendevald på din arbetsplats? Eller känner du ett skyddsombud som är duktig på att skapa en bra arbetsmiljö? Skicka in din nominering till oss senast den 2 september!

• Utställning om Auschwitz till rabatterat pris! Biljetterna är slut.

Biljetterna till rabatterat pris är slutsålda! Här kommer en fint erbjudande för dig som är medlem i Vårdförbundet. Auschwitz - Not long ago. Not far away. En otroligt berörande utställning som gästar Malmömässan. Och du som är medlem har möjlighet att se den till ett riktigt bra pris.

• En motion - ett förslag till förändring!

Känner du dig osäker på hur man skriver en motion? Vill du påverka vad Vårdförbundet avdelning Skåne arbetar med? Då är du varmt välkommen till avdelningsstyrelsens motionsskola.

• Ordförande har ordet – Reflektioner efter kongressen

Att vara med på Vårdförbundets kongress är en mäktig upplevelse. Alla har fokus på hur vi arbetar för att ge medlemmarna de bästa förutsättningarna - nu och i framtiden. Ibland har vi olika tankar men det är det som är så härligt, allas tankar är viktiga! Det är så vi hjälps åt att utveckla Vårdförbundet.

• Årsmöte 2022 - nominera din kandidat!

Vårdförbundet Skåne behöver välja en ny vice ordförande samt en styrelseledamot som vill driva Vårdförbundets verksamhet och leda avdelningen framåt. Har du eller någon du känner engagemanget, drivet och viljan - nominera! Valet sker vid årsmötet den 9 oktober.

• Löneöverläggning med Region Skåne 2022 klar!

Löneöverläggning med region Skåne på regional nivå är klar. Vår inriktning är att vi startar igång löneöverläggningarna med de olika arbetsgivarna direkt medan punkterna i HÖK22 som gäller till exempel arbetstid, övertid samt jour och beredskap tas i lugnare tempo lite längre fram.

• Vi söker huvudskyddsombud, intresserad?

Är du förtroendevald och sugen på ett särskilt uppdrag för Vårdförbundet avdelning Skåne? Sök till våra team!  Det här uppdraget är spännande och utvecklande för dig med engagemang och driv!

• Hur kan jag som medlem påverka Vårdförbundet?

Vårdförbundet är en demokratisk, medlemsstyrd organisation. Vad menas med det kan man ju undra... Det är faktiskt så att alla medlemmar har möjlighet att påverka Vårdförbundet! Alla medlemmar kan nomineras till alla uppdrag och har också möjlighet att skicka in motioner, antingen inför årsmötet lokalt, eller inför den nationella kongressen.

• Digital dialog inför kongressen

Nu erbjuder vi två tillfällen för dig som medlem och som är intresserad av vad som kommer att beslutas kring på kongressen - vårt högst beslutande organ som bestämmer inriktning på politik och verksamhet för de närmaste fyra åren. Möt kongressombuden, diskutera och skicka med dina åsikter och tankar inför kongressen i maj. Anmäl dig idag!

• Utan Vårdförbundets medlemsgrupper stannar vården

Vice ordförande Madelene Meramveliotaki har ordet här. Vad innebär egentligen vår legitimation? Och varför är den viktig?

• Sök till våra team!

Är du förtroendevald och sugen på ett särskilt uppdrag för Vårdförbundet Skåne? Nu behövs det fler förtroendevalda till våra team! Både som HSO (huvudskyddsombud) samt i Support- och utbildningsteamet i avdelning Skåne. Båda uppdragen är spännande och utvecklande för dig med engagemang och driv!

• Ordförande har ordet - en attraktiv arbetsgivare

Arbetsgivare har ofta i sina dokument att de ska arbeta för att vara en attraktiv arbetsgivare som nya medarbetare gärna söker sig till och där både nya och erfarna gärna vill stanna. Här kommer mina tankar kring vad jag anser är en attraktiv arbetsgivare.

• Du som är förtroendevald använd 125-kronan!

Här har vi samlat information och material som du kan ha nytta av. Vi tipsar bland annat om medlemsmöte på din arbetsplats.

• Webbinarium: Det här gäller om du blir tillfälligt förflyttad

Just nu sker många förflyttningar mellan avdelningar och mottagningar till olika covid-avdelningar, i dessa fall finns flera delar för arbetsgivaren och dig som anställd att beakta. Vi erbjuder nu två tillfällen den 17 februari där du som är medlem får lära dig mer om detta. Anmäl dig idag!

• Ordförande har ordet – vilken sanning hör politiker?

En av styrelsens uppgifter är att påverka för bättre villkor och förutsättningar för Vårdförbundets medlemmar. Detta görs på många olika sätt, men idag tänkte jag ta upp påverkansarbete gentemot politiker.