Nu tar Covid-19 fart igen i Östergötland. Läs om vad som gäller och vart du vänder dig med dina frågor och funderingar.
Du kontaktar i första hand din förtroendevalda på din arbetsplats eller din arbetsplatscoach om du har frågor eller funderingar som rör Covid-19 eller din arbetsmiljö.
Aktuell information om Covid-19 och ditt arbete hittar du i Vårdförbundets FAQ.
Kom ihåg att följande gäller
- Skyddsutrustning ska finnas. Arbetsgivaren skall, utan kostnad för arbetstagaren, tillhandahålla den personliga skyddsutrustning som behövs för arbetet.
- Om skyddsutrustning saknas, eller bedöms den endast räcka ett visst tag, ska åtgärder vidtas som förhindrar att våra yrkesgrupper och vårdens personal riskerar sin hälsa.
- Säkert för dig och patienten. Arbetet ska kunna göras säkert och riskfritt för patienter och medarbetare.
- Rätt till introduktion. Vi ska jobba tryggt och säkert utan att risk för att patientsäkerheten riskeras. Har du ändrade arbetsuppgifter så behöver du få den introduktion som krävs för det.
- Ditt ansvar. Den arbetsuppgift du utför, har du ett ansvar för att utföra på ett korrekt och säkert sätt enligt de rutiner och riktlinjer som finns.
- Hjälp att prioritera. Din chef ska hjälpa dig att prioritera om det är för många uppgifter som ej är rimligt att kunna genomföra.
- Avvikelser. Skriv avvikelser för tillbud och risker, extra viktigt om du själv blir smittad i samband med arbetet.
Precis som alltid finns vi för er. Hör hellre av er en gång för mycket! Du kan även kontakta Vårdförbundet Direkt varje vardag 8-18 på telefon 0771-420 420 eller via webben.
Avdelningsstyrelsen Östergötland
Covid-19 - Information för dig i ditt arbete
|