"Särskilt yrkesskicklig är en bra satsning"

Det blev i början ett blygsamt lönelyft för Catrin Dahlström när hon bedömdes som särskilt yrkesskicklig. Men den tröga starten har nu förvandlats till 6 700 kronor.

Catrin har varit sjuksköterska sedan 1993 och till sitt jobb på hjärtintensiven och avdelningen på Centrallasarettet Växjö har hon gått i 15 år. Det är en gedigen erfarenhet hon har med sig i ryggsäcken. Det sprider trygghet på hennes avdelningar och varje dag delar hon också med sig av sina kunskaper till mer oerfarna arbetskamrater. Hon är sektionsledare för hjärtenheten och just nu planerar hon för de utbildningsinsatser som behövs för den avdelning med intermediärvårdsplatser som öppnade i november.

– Här hamnar patienter som är för sjuka för en vanlig vårdavdelning, men inte så sjuka att de behöver ligga på intensiven. Mitt jobb är att se till att vårdpersonalen får den kunskap de behöver för att kunna göra sitt jobb, säger hon.

Bedömd som särskilt yrkesskicklig

Catrin Dahlström för både utveckling och kontinuitet på sin avdelning och nästa steg är att driva på för att få ett PCI-labb för ballongsprängningar till lasarettet. Innan 2019 har det inte betalat sig mer än som en uppskattad kollega, men det förändrades med prioriteringen av särskilt yrkesskickliga som infördes när Vårdförbundet slöt HÖK 19-avtalet med Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona. Nu tillhör hon den grupp som börjar kompenseras för alla år av trogen tjänst.

– Vi har legat lågt i förhållande till utbildning och ansvar. Det är därför jättevälkommet att det satsas på våra löner och att det lönar sig att ha erfarenhet, säger hon.

Nya uppgörelsen i budgeten

På hjärtavdelningen, Centrallasarettet Växjö, var det flera sjuksköterskor som uppfyllde kriterierna och många var förväntansfulla inför det första lönesamtalet efter att överenskommelsen trätt i kraft. När bara Catrin och ytterligare en kollega fick den nya bedömningen blev besvikelsen därför stor.

– Det var inga stora pengar, bara 800 kronor. Jag tror mer det handlade om känslan av att inte vara utvald som var väldigt kränkande för många, säger hon.

Kollegorna protesterade och politikerna i Kronoberg gjorde sin läxa. Året därpå hade de budgeterat för den nya uppgörelsen och fler kunde nu få mer. Hittills har det betytt ett lönelyft på 6 700 kronor för Catrin Dahlström.

– Det känns jättekul att vår kompetens syns. Jag hoppas också att de fortsätter med den här satsningen så att det inte bara stannar av nu, säger hon.

Positivt med särskilt yrkesskickliga

Vårdförbundet ser positivt på utvecklingen som det tidvis hårt kritiserade avtalet genererat. Under både 2019 och 2020 visade förbundets löneenkät att mellan 20 och 25 procent av medlemmarna bedömts som särskilt yrkesskickliga.

– Ännu mer positivt är att vi också ser att de största påslagen görs i just gruppen erfarna och särskilt yrkesskickliga. Så såg det inte ut innan – det som sker nu hade inte hänt utan skrivningarna i HÖK 19, säger Annelie Söderberg som är förhandlingschef på Vårdförbundet.

Men även då Kronoberg numera är ett skolexempel på hur avtalet var tänkt att fungera har det i flera regioner inte genererat mer än tomma ord på ett papper. Något som inte heller undgått Catrin Dahlström.

– Jag har förstått från kollegor i andra regioner att det kan vara stor skillnad, men varför det är så vet jag inte. Kanske har vi haft andra möjligheter att driva frågan eller så har det med våra politiker och de ekonomiska förutsättningarna att göra, säger hon och fortsätter:

– Om detta är bästa lösningen, det vet jag inte, men jag tycker att det är bra att det görs något.

Catrins karriär- och lönetips

• Gör det du tycker är roligt. Då blir det också kul att vara på jobbet och du gör ett bra jobb.

• Följ det du är intresserad av och hoppa på de möjligheter som finns – du får ganska många utbildningar betalda i dag.

• Är du inte nöjd med din lön – fråga på lönesamtalet vad du måste göra och jobba på för att komma upp till nästa nivå. Våga ställa frågor så att du har något att jobba med istället för att gå runt och vara missnöjd.