”Personcentrerad vård är grundpelaren i framtidens vård”

Ett halvår efter att sjuksköterskan Martina Jarnström vunnit Vårdförbundspriset är vi såklart nyfikna på vad som hänt och hur vinsten påverkat projektet hon vann med.

Varje år arrangerar Vårdförbundet Vårdgalan – en gala för medlemmar där vi hyllar imponerande insatser och visar goda exempel på personcentrerad nära vård. På galan delas det ut tre priser: Vårdförbundspriset som delas ut i samarbete med Folksam, Årets Vårdchef och Årets Studenthandledare.

2020 var ett speciellt år, ett år som ingen kommer att glömma. Det var också det år som sjuksköterskan Martina Jarnström på Södra Älvsborgs sjukhus, tilldelades Vårdförbundspriset på 500 000 kr, för sitt starkt personcentrerade arbete som lär cancerpatienter koppla bort sin cytostatikapump i hemmet. Det har lett till att patienten blir mer delaktig i sin egen vård och på så sätt ges möjlighet att styra mer över sitt eget liv, trots sjukdom.

Vi pratade med Martina om vad som hänt några månader efter att hon kammat hem vinsten och hur det ser ut framåt.

Grattis igen Martina, vad betydde det för dig att vinna Vårdförbundspriset?

– Tack! Det betydde nog både ära, uppskattning och väldigt mycket förvåning! Jag hade inte mycket koll på priset sedan tidigare så det var en rejäl överraskning. Så här i efterhand när det funnits tid för reflektion, betyder det mycket att projekt i våra yrken faktiskt kan belönas med så här fina priser, även om det varit svårt att ta in och riktigt ta åt sig äran, om jag ska vara helt ärlig. För mig har det också inneburit många nya förfrågningar om uppdrag med grund i det här arbetet, vilket är fantastiskt roligt men har varit svårt att kunna genomföra i pandemitider.

Vad tror du att det var som gjorde att just nu vann?

– Jag tyckte de andra bidragen var fantastiska, så blev verkligen förvånad. Men kanske att detta låg rätt i tiden, var nytänkande samt starkt personcentrerat.

Hur ser du på personcentrerad vård?

– Jag ser det som en grundpelare i vår framtida vård. Den hierarkiska pyramiden har vänts upp och ner mer och mer och vi måste arbeta utifrån personen i centrum. Att göra patienter och närstående delaktiga i vården tror jag skapar frihet och känsla av kontroll över sin svåra situation. Vårt projekt är ett exempel där vi lyckats få patienten mer delaktig i sin vård och på så sätt ges möjlighet att styra mer över sitt eget liv. Livet pågår för fullt trots sjukdom och trots att man är närstående. Vi måste göra det vi kan för att möjliggöra att det livet kan levas, så länge den möjligheten ges.

Vad händer närmast i ditt projekt och cytostatikapumpen?

–  Projektet har fått jättestor spridning över hela landet vilket känns så roligt; att vi kunnat bidra till att andra förändrar sitt arbetssätt till någonting bättre för patienterna. Det finns tankar och planer på ytterligare utveckling, men återigen gör pandemin att mycket har stannat än så länge. Oavsett tror jag vi är många som tänker i nya banor kring vad patienter och närstående faktiskt skulle kunna klara att sköta själva eller hemma.

Vad har du gjort med vinstpengarna?

–  Det är ju ett stillsamt liv för tillfället så faktiskt inte så mycket ännu. Det har gått en del till hjärtefrågor, någon framtida resa med familjen framöver är tanken. Och någon form av firande med mina fantastiska dagvårdskollegor på Onkologen på SÄS när pandemin är över, är det som finns på plan än så länge.