Ett år på IVA som ingen glömmer

Katja Fogelberg, intensivvårdssjuksköterska på Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge, har världens bästa yrke enligt henne själv. Som en av vårdens ”röster från golvet” har hon under 2020 blivit flitigt intervjuad i tidningsartiklar och tv-nyheter.

I december blev Katja tillsammans med all vårdpersonal i Stockholms län nominerad till priset ”Årets Stockholmare”. Samtidigt som hon och hennes kollegor har gjort sitt yttersta varje dag för att rädda livet på kritiskt sjuka patienter med covid-19.

Hur har det här året varit för er på IVA?
– Fruktansvärt ansträngande och tungt förstås. Det finns dagar när jag legat på soffan helt dödstrött och vet att jag ska ha ett nytt pass om två timmar. Men också roligt och utvecklande. Jag är ju IVA-sjuksköterska för att få se resultat och rädda liv och det har vi verkligen gjort. Vi har fått en otrolig sammanhållning och det har blivit många dråpliga situationer där vi försöker kommunicera genom ansiktsmasker och visir.

Hur har läget förändrats under året?
– I våras handlade det mycket om att bygga upp rutiner och klara anstormningen, från ett redan underbemannat läge. Sedan under sommaren hann vi ju andas en del och reflektera över hur vi kan göra vården bättre, innan andra vågen kom. Vi har utvecklat nya metoder och patienterna kommer också tidigare till oss, så att vi har en chans att hinna sätta in behandling.

Varför är det viktigt att Vårdförbundet syns och är aktiva i en sån här situation?
– Tillsammans är vi starka. Alla vill ha en bra sjukvård, men folk behöver förstå att det beror på vad de röstar på och att vi måste skapa tryck på politikerna. Positivt är att fler människor verkar ha förstått hur resurskrävande intensivvård faktiskt är. Vården har kommit närmare oss.

Har ni som arbetar med covid-patienter fått tillräckligt stöd?
– Från allmänheten har vi absolut fått stöd. Fina brev, mat och julklappar. Det blev ju också ett otroligt genomslag för den sociala kampanjen #tackamedlön. Från arbetsgivare och politiker hade vi kunnat önska oss lite mer konkret uppskattning också. Att uppsägningsvarslen för undersköterskor och läkare i Stockholm låg kvar långt in på hösten kändes ganska absurt. Nu, i mitten av 2021 har min arbetsgivare åtminstone insett att krislägesavtalet måste ge utrymme för individuella bedömningar. Det är ju vi som måste orka.

Vad hoppas du att sjukvårdens beslutsfattare har lärt sig av 2020?
– En sak är vikten av uppbyggda reservlager, både av material och personal. Det har visat sig att där de satsat på sjuksköterskor på boenden har smittan inte kommit in. Jag hoppas också att alla som arbetar med människor värderas högre och får bättre villkor.

För egen del, vad hoppas du på?
– Att folk håller ut och vaccinerar sig. Jag har själv fått mina två doser vaccin och har gott om antikroppar.

Detta är ett krislägesavtal

• I mars 2020 tecknade Vårdförbundet ett krislägesavtal med SKR/Sobona för anställda i regioner, kommuner och kommunala bolag.
  • Ett krislägesavtal kan användas vid extrema situationer som naturkatastrofer, terrordåd eller pandemier och ger större möjligheter för arbetsgivaren att beordra övertid etcetera. I gengäld ger krislägesavtalet arbetstagarna bättre betalt.