Vårdfokus

Omslag 3-15 LITET

Hjälp att logga in
Skapa ett konto här

Granskar kommunernas arbete med våldsutsatta kvinnor och barn

Det finns stora brister i kommunernas arbete med att stödja våldsutsatta kvinnor och barn. Det har Socialstyrelsen uppmärksammat tidigare. Nu ska 60 slumpmässigt utvalda kommuner granskas närmare.

Arkivbild: mostphotosSocialstyrelsen ska granska hur kommunerna stödjer våldsutsatta kvinnor. Arkivbild: Mostphotos

Socialstyrelsen gör en nationell tillsyn av 60 kommuner i hela landet.

– Vi har tidigare konstaterat att det funnits brister och krävt åtgärder i de flesta granskade kommuner. Vi återkommer nu för att se om kommunernas arbete har blivit bättre, säger Mikael Thörn, projektledare på Socialstyrelsen.

Kommunernas arbete med våldsutsatta kvinnor och barn har bland annat kritiserats för brister i kunskap, handläggning och dokumentation. Det brister även när det gäller att ge uppmärksamhet och stöd till barn som bevittnat våld samt till särskilt utsatta grupper, till exempel funktionsnedsatta och missbrukande kvinnor som utsatts för våld.

Under hösten kommer även hälso- och sjukvårdens insatser för dessa grupper att granskas, liksom kvinnojourernas arbete.

Du som gör ett inlägg ansvarar själv för innehållet. Regler för kommentering »

Visa alla webbnyheter »

Vårdfokus nyhetsbrev

vardfokus_alert

Du vet väl att du kan få ett axplock av våra bästa nyheter direkt i din mejl? Nu får du också Vårdfokus Alert, ett nyhetsbrev när något extra viktigt hänt som berör din yrkesutövning.

Just nu på Vårdfokusbloggen

TEMA Karriärchans

Illustration: Sofie Marklund

Allt fler avancerade uppgifter ger chans att klättra.

Läs vårt tema

Temat som pdf