Vårdfokus

Omslag 2-15 LITET

Hjälp att logga in
Skapa ett konto här

På internationella blodgivardagen tackas blodgivarna med en cupcake

I morgon firas Internationella blodgivardagen. Det är dagen då samhället tackar alla blodgivare för deras insatser – denna gång med en glaserad muffins.

bloddroppeI morgon firas den internationella blodgivardagen. Årets tema lyder: Varje blodgivare är en hjälte. Foto: WHO

Ge blod och belönas med en cupcake. På den internationella blodgivardagen tackas alla blodgivare för sin viktiga insats, samtidigt som man med den här dagen vill stödja en hälsosam livsstil och rekrytera nya blodgivare. Årets tema lyder: "Varje blodgivare är en hjälte".

Dagen firas till ära av läkaren Karl Landsteiner som upptäckte blodgruppssystemet år 1900 och som 1930 fick Nobelpriset för sin upptäckt. Den 14 juni är Landsteiners födelsedag. Internationella blodgivardagen är ett samarrangemang mellan bland andra Världshälsoorganisationen, WHO, och Internationella Röda korset.

För den som tycker att en cupcake verkar lockande – och inte hittar någon i sitt eget väntrum – finns receptet här.

Du som gör ett inlägg ansvarar själv för innehållet. Regler för kommentering »

Visa alla webbnyheter »

Vårdfokus nyhetsbrev

vardfokus_alert

Du vet väl att du kan få ett axplock av våra bästa nyheter direkt i din mejl? Nu får du också Vårdfokus Alert, ett nyhetsbrev när något extra viktigt hänt som berör din yrkesutövning.

Just nu på Vårdfokusbloggen

TEMA Karriärchans

Illustration: Sofie Marklund

Allt fler avancerade uppgifter ger chans att klättra.

Läs vårt tema

Temat som pdf