Vårdfokus

Omslag 9-15 LITET

Hjälp att logga in
Skapa ett konto här

Dödsfallen i svininfluensa betydligt fler än man tidigare trott

Bilden av att svininfluensan var en relativt mild influensa som skördade få dödsoffer förändras när forskarna nu gör beräkningar som omfattar dödligheten även i fattiga länder. Då stiger dödstalen från 18 500 till flera hundratusen.

Foto: Katarina Brus-Sjölander, SMIViruspartiklar av A(H1N1) från cellodlat patientmaterial. Foto: Katarina Brus-Sjölander, SMI

Den nya uppskattningen av hur många som dog i influensapandemin 2009/2010 visar att det kan vara femton gånger fler än vad Världshälsoorganisationen hittills trott.

De dödstal man tidigare räknat med handlar om 18 500 laboratoriefastställda dödsfall. När forskare nu har gjort beräkningar som omfattar samtliga länder i världen blir siffrorna betydligt högre.

Enligt den studie som i dag publiceras i tidskriften Lancet infectious diseases var det 284 500 personer som dog i svininfluensa, de allra flesta i Afrika och Sydostasien. På grund av svårigheterna att få fram underlag i fattiga länder är beräkningarna osäkra, men forskarna anser att det som minst handlar om 151 700 och som mest 575 500.

Forskarna framhåller att vid framtida pandemier måste mer förebyggande insatser riktas mot länder i de delarna av världen.

Du som gör ett inlägg ansvarar själv för innehållet. Regler för kommentering »

Visa alla webbnyheter »

Vårdfokus nyhetsbrev

vardfokus_alert

Du vet väl att du kan få ett axplock av våra bästa nyheter direkt i din mejl? Nu får du också Vårdfokus Alert, ett nyhetsbrev när något extra viktigt hänt som berör din yrkesutövning.

Just nu på Vårdfokusbloggen

TEMA Antibiotikaresistens

Illustration: Erik Nylund

Sjukvården hotas av kollaps när resistenta bakterier blir vanligare.

Läs vårt tema

Temat som pdf